E-learning

Sekcja Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia jest częścią Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki.

Nasza historia rozpoczyna się już w 2007 roku, w którym miały miejsce pierwsze rozmowy o możliwościach kształcenia na odległość na naszej uczelni. Ostatecznie Centrum Kształcenia na Odległość powołano z inicjatywy ówczesnego Rektora, prof. dra hab. Michała Mazurkiewicza, oraz ówczesnej Prorektor ds. studenckich i nauczania, prof. dr hab. Józefy Chrzanowskiej, na mocy uchwały Senatu nr 50/2007 z dnia 28 września 2007 roku.

Naszym głównym działaniem jest stosowanie metod i technik nauczania na odległość w dydaktyce i promowanie ich. Przede wszystkim obsługujemy różnorodne Platformy Kształcenia Zdalnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, rejestrujemy studentów i prowadzimy obsługę techniczną wdrożonych kursów. Organizujemy szkolenia dla nauczycieli akademickich oraz studentów z zakresu użytkowania Platform i rozwijania cyfrowo-pedagogicznych kompetencji. Jesteśmy współorganizatorami Międzynarodowej Konferencji: CYFRYZACJA EDUKACJI NA UCZELNIACH PRZYRODNICZYCH, uczestniczymy w konferencjach naukowych oraz redagujemy artykuły na temat e-learningu.

Na Platformach Kształcenia Zdalnego przygotowujemy kursy przedmiotowe i językowe złożone zarówno z materiałów dydaktycznych, jak i aktywności. Przybierają one zróżnicowaną formę – dostosowujemy je do oczekiwań prowadzących oraz specyfiki samego przedmiotu. Niektóre z nich opierają się głównie na materiałach tekstowych, a inne wykorzystują również multimedia (grafikę, nagrania audio, film, animację). Równolegle obsługujemy platformę e-Repozytoria, która służy do zamieszczania materiałów dydaktycznych w postaci elektronicznych zasobów.

Wspieramy nauczanie tradycyjne metodami i technikami kształcenia na odległość. E-learning nie ma na celu zastąpienia zajęć stacjonarnych, ale oferuje szereg rozwiązań, które umożliwiają zachowanie większej elastyczności w procesie kształcenia – może on się odbywać w każdym miejscu i o każdym czasie bez obciążania sal wykładowych. Nauczyciele zyskują szereg ułatwień, takich jak automatyzację sprawdzania testów czy możliwość wielokrotnego odtwarzania materiału dydaktycznego. Na naszych platformach kursy są prowadzone w formie blended learning – częściowo są realizowane stacjonarnie, a częściowo w formie kształcenia na odległość. Materiały e-learningowe mogą stanowić atrakcyjny komponent tradycyjnych zajęć stacjonarnych.

Pracownicy sekcji tworzą interdyscyplinarny zespół, dzięki czemu kursy e-learningowe są starannie dopracowane. Nasze szeregi zasilają specjaliści ds. e-learningu: informatycy, graficy, e-metodycy, e-nauczyciele oraz e-redaktorzy.