Uczenie się. Jak się uczycie i co Was motywuje?

Uczenie się. Jak się uczycie i co Was motywuje?

Uczenie się nie jest umiejętnością łatwą, choć sposób uczenia się zależy głównie od naszych predyspozycji i preferencji, a także kondycji oraz obiektywnych możliwości i okoliczności. Z jednej strony to proces dość indywidualny, lecz z drugiej może być stymulowany przez środowisko – na zajęciach, w szkole, w domu, wśród znajomych. Niemniej jednak, nie każdy miał szczęście zostać nauczonym najlepszych metod, sposobów i strategii przyswajania wiedzy i umiejętności. Toteż robimy to z reguły intuicyjnie, a z doświadczenia wiemy, że samo nauczanie – w szkole, na studiach lub podczas szkoleń – nie jest czarodziejską, magiczną różdżką. Nie sprawi, że staniemy się mądrzejsi, posiądziemy oczekiwany poziom umiejętności. Niestety, do tego potrzebna jest nasza praca, czyli po prostu trening. Na siłowni prężymy muskuły, na fitnessie wyginamy „śmiało ciało”. Podobnie, ucząc się matematyki, fizyki, etc., tworzymy engramy – trenujemy neurony. Na  treningu zarówno fizycznym, jak i mentalnym ważne jest zrozumienie, powtarzanie i motywacja.

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytania, jak się uczycie i co Was motywuje, to w tym miejscu, bardzo dziękujemy wszystkim studentkom i studentom, którzy odpowiedzieli nam na dość dużą liczbę pytań dotyczących uczenia się. Badanie, w formie ankiety, było częścią pilotażu gamifikacji, w postaci gry dydaktycznej z fabułą, przeprowadzonej w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 podczas kursu Technologia informacyjna na pierwszym roku studiów na kierunkach: architektura krajobrazu, bioekonomia, budownictwo i  inżynieria środowiska.

Ankieta dała nam szansę na poznanie sposobów i preferencji, związanych z uczeniem się, naszych studentów, którzy właśnie rozpoczęli swoją akademicką przygodę. Prezentujemy tutaj kilka aspektów naszego badania. Na podstawie wstępnej analizy wiemy, że generalnie 58% respondentów lubi się uczyć!

Jak się uczycie?

ilu1a.png

Pierwsze miejsce pośród technik przyswajania wiedzy zajmuje czytanie.

Drugim sposobem, który wskazujecie, jest uczenie się przez powtarzanie jednorodnych części materiału tworzących logiczną całość.

Na trzecim miejscu plasuje się tłumaczenie innym. Jest to bardzo dobry sposób, który z dużym prawdopodobieństwem pozwala na  dogłębne zrozumienie i zapamiętanie.

Dalsze miejsca zajmują: regularne powtarzanie małych porcji materiału, powtarzanie na głos, uczenie się przez słuchanie, uczenie się w  ruchu, przepytywanie się, i na ostatnim miejscu, uczenie się w grupie.

Co Was motywuje?

myszki3x_male.png

Najważniejszymi motywatorami są budowanie pewności siebie, osiągnięcie rezultatu, możliwość wcześniejszego zaliczenia w przyjazny sposób – tak wskazało 84% odpowiadających.

Kolejnym motywatorem wybranym przez respondentów jest doskonalenie się – 78%.

Ciekawość, poszukiwanie i znajdywanie prawdy jest ważne dla 71% wypełniających ankietę.
ilu_5.png

Ze względu na podziw i aplauz otoczenia skłonnych się uczyć jest 60%, a dla nagród – 49% respondentów.

ilu_6.pngNajmniej motywująca okazała się perspektywa współdziałania z innymi, tylko 37% osób doceniło tę możliwość jako motywator.

Efektywność uczenia się

„Ten kto w trakcie uczenia się jest uważny, zmotywowany i w dobrym nastroju zapamięta więcej.” 
M. Spitzer

Warto wiedzieć, że na efektywność procesu uczenia wpływają uwaga, emocje i motywacja. Czujność pomaga utrzymać skupienie. Uwaga selektywna skupia myśl na informacjach, które nas interesują. Uwaga wykonawcza wspiera nas w koncentrowaniu się na celu i planowaniu uczenia się. Dobre emocje sprawiają, że możemy zapamiętać lepiej i więcej. Zaangażowanie emocjonalne rodzi się, gdy to czego się uczymy, łączy się z naszym światem. Powstaje wtedy kontekst, co z kolei korzystnie wpływa na rozumienie tego czego się uczymy. Motywacja dodaje nam skrzydeł, gdyż jest silnikiem całego procesu. Dzieli się ją na wewnętrzną i zewnętrzną. W uczeniu się najlepiej sprawdza się ta wewnętrzna, bo mózg, aby się uczyć, musi być zainteresowany tym, czego ma się nauczyć i dlaczego. W tej sytuacji my „rozdajemy karty”. Gdy nas motywują bodźce z zewnątrz, to w tych okolicznościach motywacja zewnętrzna ustala reguły gry i  „rozdaje karty”, a przecież poznanie, nauka, swobodna niczym nieskrępowana myśl to wolność, którą można „kochać i rozumieć”.

Autorka grafik: Kamila Pawłowska