Aktualności

Projekty POWER – wspólna edukacja i równy dostęp do wiedzy dla wszystkich

,,Przyszło nam żyć w ciekawych czasach’’ - XXI wiek to czas niepohamowanego rozwoju, szybko następujących zmian i nowej rzeczywistości, przed którą nie możemy się wzbraniać.

Warto zauważyć, że powielającym się trendem w wymiarze globalnym jest potrzeba zmiany perspektywy. Otwarcie się na nowe rzeczy, jakie przynoszą nam obecne czasy, w zgodzie z myślą ,,Przyszłość jest Tu i Teraz’’. Nowe metody nauczania, odmienne sposoby przyswajania wiedzy przez studentów – wynikające z ewolucji stylu naszego życia, zupełnie odmiennego niż 10-20 lat temu.

Naszą wspólną ideą jest rozwój uczelni. Skupienie się na realizacji obecnych oraz planowanych celów. Stwarzanie coraz to lepszego i rozwojowego środowiska do pracy oraz nauki poprzez dostosowanie się do nowych wymagań, jakie stawiają przed nami nowe trendy.

Nasze plany na przyszłość? Przyszłość jest Tu i Teraz
Realizacje w obszarze wyposażenia sal dydaktycznych zrealizowane w ramach projektu POWER 2.0

Wymagania współczesnego nauczania stale się zmieniają – coraz częściej obejmując elementy zdalne i hybrydowe. Z tym większą radością informujemy o szeregu zmian, które zostały zrealizowane w ramach projektu POWER 2.0 -“UPWR 2.0: międzynarodowy i interdyscyplinarny program rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Sale hybrydowe dostępne od ręki

Projekt POWER 2.0 zaowocował wieloma inwestycjami w infrastrukturę dydaktyczną. Możemy śmiało stwierdzić, że jedną z większych modernizacji jest dostosowanie sal do przeprowadzania wideokonferencji. Zarówno samodzielnie, jak i ze wsparciem zespołu CZiWD:

  • AB w E12, 018 w C3, III C w C3, II M w C2, VII W w B4 – sale przystosowane do zajęć hybrydowych i wideokonferencji 
  • 218 w E13, 302 w E13, 26MR w F1, IVW w B1,V R w A2 - sale przystosowane do zajęć hybrydowych

Współczesne środowisko edukacyjne coraz częściej stawia na elastyczność i dostosowanie do zmieniających się potrzeb studentów, nauczycieli i pracowników. W tym kontekście, zajęcia i spotkania hybrydowe stają się coraz bardziej popularne i potrzebne. Spotkania tego typu łączą w sobie elementy tradycyjnych spotkań z możliwościami zdalnego uczestnictwa za pomocą platform do komunikacji online, m.in. Google Meet, ZOOM, Teams.
Dążąc do zwiększenia elastyczności prowadzenia spotkań i transmisji hybrydowych, przygotowaliśmy trzy różne warianty wyposażenia hybrydowego: sala premium (A), sala standard (B) oraz sala podstawowa (C):

(A) - Sala premium: (018 CDN, IIIC, IIM, VIIW, AB)

  • Zestaw wideokonferencyjny typ A – kamera obrotowa, z zaprogramowanymi presetami (obszarami) dla kilku stref na sali – dzięki temu obsługa jest prosta dla każdego użytkownika i nie wymaga wsparcia pracowników CZiWD
  • Zestaw audio, który umożliwia wykorzystanie mikrofonów dostępnych w sali (w dowolnym komunikatorze wbudowanym w komputer mównicy)

(B) - Wersja standard: (4W, 5R, 26MR)

  • Kamera USB (przypięta do mównicy)
  • Zestaw audio, który umożliwia wykorzystanie mikrofonów w sali (w dowolnym komunikatorze wbudowanym w komputer mównicy)
  • Mikrofon USB klapowy (przypięty do prelegenta)

(C) -  Wersja podstawowa: (218 w E13, 302 w E13)

  • Kamera USB
  • Mikrofon USB klapowy – zestaw przenośny

power_20-2.webp

Dzięki Projektowi "Uniwersytet Przyrodniczy dostępny dla wszystkich" zrobiliśmy ważny krok w stronę zapewnienia równego dostępu do wiedzy dla wszystkich – WCAG

Dzięki Projektowi ,,Uniwersytet Przyrodniczy dostępny dla wszystkich" umowa nr POWR 03.05.00-00-A053/19-015-01 i zaangażowaniu Centrum Wsparcia i Dostępności rozwinęliśmy standard WCAG w przestrzeni sal dydaktycznych. To wdrożenie to inwestycja w sprzęt audiowizualny z uwzględnieniem wymagań osób niedosłyszących. Realizacja projektu i dokładna weryfikacja potrzeb osób z dysfunkcją słuchu przyczyniły się do stworzenia narzędzia odpowiadającego na ich potrzeby, tzw. Pętli indukcyjnych. W rezultacie zaowocowało to szeregiem określonych zmian modernizacyjnych w pomieszczeniach AB, IIM, IIIM, VIIW, IC, IIC, IIIC, IVC.

Czym są pętle indukcyjne?

Technologia wspierająca osoby z niedosłuchem oparta jest na innowacyjnym systemie transmisji audio w sieci Wi-Fi. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy nie potrzebują specjalnych urządzeń, aby skorzystać z usług wsparcia słuchowego. Wystarczy zwykły telefon z odpowiednią aplikacją, słuchawki i połączenie z siecią Wi-Fi dostępną w danym pomieszczeniu. Mowa rejestrowana przez mikrofony zainstalowane w pomieszczeniu jest transmitowana przez urządzenie zainstalowane w mównicy. Więcej o tym jak wykorzystać system dla niedosłyszących zamontowany na salach dydaktycznych mogą Państwo przeczytać w instrukcji: Instrukcja

wcag.webp
Przygotowaliśmy już 8 sal oraz 5 zestawów przenośnych (do wykorzystania w dowolnej sali)


Duża sala duże możliwości – modernizacja IIIM

Sala IIIM to pomieszczenie, na które poświęciliśmy wyjątkowo dużo czasu i uwagi. Zaowocowało to stworzeniem pomieszczenia o wysokim  standardzie, w pełni przygotowanego do zajęć projektowych prowadzonych m.in. na kursach z przedsiębiorczości akademickiej i innowacji. Fundamentem całej modernizacji są wdrażane do procesu dydaktycznego metodyki Project Based Learning i Problem Based Learning (PBL), czyli wsparcie samoregulującego się uczenia studentów w oparciu o projekt i problem.

Reorganizacja została oparta w dużej części o zakup nowych urządzeń, m.in. 6 monitorów dotykowych, które pozwalają na zintensyfikowanie prac w grupie, burzę mózgów i prace koncepcyjne. Z myślą o wspólnej nauce i rozwiązywaniu problemów projektowych przez studentów.
Ponadto na stanowisku prowadzącego zainstalowano tablet graficzny. Dopełnieniem modernizacji sali jest wymiana projektora, który ze względu na specyfikacje sali, został zamieniony na wydajniejszy i bardziej ekonomiczny, przyczyniając się tym samym do redukcji emisji CO2 i optymalizacji zużycia energii „Race to zero".

3m.png

Tutaj znajdą Państwo więcej zdjęć: zdjęcia sali IIIM

Stale pracujemy nad...

W ramach projektu POWER 2.0 pracujemy również nad salą 453 CDN. Na chwilę obecną sala wyposażona jest w innowacyjny system AV:

  • 2 monitory dotykowe INQ Pro 86 cali – o ich funkcjonalności i specyfikacji mogą Państwo przeczytać więcej w artykule pt. Projekt POWER na UPWr dał nam nowe możliwości
  • komputer wykładowcy
  • 20 komputerów dla uczestników
  • zestaw wideokonferencyjny z kamerą obrotową
  • nagłośnienie sali – mikrofon dla wykładowcy (mikrofon doręczny lub nagłowny).

sala_453__1.png

Tutaj znajdą Państwo więcej zdjęć: zdjęcia sali 453

Podsumowanie projektowe

Innowacyjne rozwiązania to istotne kwestie, dzięki którym nasza uczelnia staje się lepsza pod wieloma względami. Projekty POWER przyniosły nam dużo zmian i możliwości w wielu aspektach. Między innymi przyczyniły się do rozwoju uczelni w obszarze kompetencji i infrastruktury dydaktycznej. To istotny wkład w rozwój ludzi, sal, rozbudowę wyposażenia o nowy sprzęt dostępny nie tylko dla wykładowców, ale też przyszłych i obecnych studentów.

POWER na UPWr to m.in. modernizacja kilkunastu sal o całkowicie nowy sprzęt. Całościowe wprowadzenia i wsparcie nowego moduł „Sale dydaktyczne”, realizacja systemu do zdalnego zarządzania salami. POWER 2.0 oraz Projekt ,,Uniwersytet Przyrodniczy dostępny dla wszystkich" to m.in. zaangażowanie w rozwinięcie standardu WCAG w salach uczelnianych oraz inwestycja w przystosowanie sal do elementów zdalnych i hybrydowych. W perspektywie wykonanej pracy to kolejne zrealizowane projekty i szereg modernizacji. Dla nas jednak jest to kolejny świadomy krok w stronę uczelni przyszłości.

Mimo to nasze plany się nie kończą

W niedalekiej przyszłości planujemy rozwijać jeden z segmentów modułu „Sale dydaktyczne”. Dzięki wykonanym pracom związanym z integracją systemów UPWr chcemy doposażyć wybrane sale w ekrany ciekłokrystaliczne – prezentujące grafik zajętości pomieszczenia. Pojawią się tam też dodatkowe informacje istotne z punktu widzenia jego wykorzystania np. dane o mikroklimacie, wyposażeniu w infrastrukturę zwiększającą  dostępność, instrukcje, wskazówki oraz informacje o trwającym wydarzeniu. Zgodnie ze strategią ograniczania emisji, odpowiednio dobrana technologia np. e-papier - pozwoli na zmniejszenie śladu węglowego i redukcję zużycia surowców w stosunku do obecnego systemu wydruków papierowych. Dodatkowo również sprawi, że przydatne informacje będą zawsze aktualne i łatwiej dostępne.

footer.jpg

Powrót
11.03.2024
Galeria zdjęć