01. Tożsamość

Uczenie się jako proces stawania się, czyli budowanie swojej tożsamości: kim stają się studenci w wyniku nabytego doświadczenia podczas studiów wyższych?

01-tozsamosc.png


„Myśl pedagogiczna (i) o edukacji, będąca wypowiedzią jako efekt
myślenia, nie przylega do faktyczności. Sens edukacji nie tkwi ani w jej
faktyczności, ani w sferze jej uzasadnień, ani w sferze jej ideacji… Jest
odkryciem, które poprzedza działania ukierunkowane
na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, które często musi nas
nawiedzić,… aby wybrzmiało i dało do myślenia”. 
Anna Walczak

Kształcenie, uczenie się na poziomie studiów wyższych to coś więcej niż zdobywanie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności. To nie tylko rozwój jako proces doskonalenia się, ale to poczucie bycia sobą w ujęciu etycznym, społecznym i zawodowym w antycypowanej przyszłości. Jak pisze Anna Walczak za Paulem Ricoeurem „Rozpoznanie siebie i rozumienie siebie nie zależy od tego, ile człowiek wie o sobie samym jako autorze własnej narracji, lecz od tego, czy potrafi wniknąć w znaczenia swojego bycia w świecie i je odczyta”. Szerzej, podczas studiów, następuje rozwój  „rozumienia siebie”, a proces „stawania się” ma istotne znaczenie dla życia zarówno w społeczności, jak i w społeczeństwie oraz w świecie. Reasumując, od doświadczenia nabytego w trakcie studiowania zależy, w jakim stopniu zdobyta i zintegrowana wiedza oraz umiejętności zostaną wykorzystane do budowania zdolności do kreatywnego i krytycznego myślenia oraz połączenia procesów myślenia i  uczenia się w świecie pracy z korzyścią dla wspólnego dobra i społeczeństwa.

Walczak, A., 2017. Utopia a edukacja: tom 3. Nadzieje i rozczarowania wyobrażeniami świata możliwego. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.