02. Kontekst

Uczenie kontekstowe, czyli łączenie studenckiego uczenia się ze światem rzeczywistym

02-kontekst.png


„Sztuka wyboru i zastosowania kontekstu to ogromne pole
do twórczości metodycznej nauczyciela. 
Nie jest to sprawa prosta, ale warta zachodu”. 
Iwona Maciejowska


Uczenie w kontekście zwiększa zaangażowanie i motywację studentów. Kontekstualizacja z pewnością jest wyzwaniem dla nauczycieli. Nie sprowadza się do podawania gotowych przykładów ilustrujących procesy i zjawiska, ale polega na korzystaniu z możliwości wyodrębnienia problemu i postawienia pytania badawczego bądź też hipotezy na podstawie kontekstu. Umieszczenie nauki w kontekście sprawia, że doświadczenie dla uczących może być bardziej znaczące niż w uczeniu tradycyjnym. Kontekstualizacja ułatwia studentom zrozumienie zjawisk i procesów, uczy widzenia problemów z różnych perspektyw. Umożliwia im płynniejsze przejście ze szkolnictwa wyższego do świata pracy. Studenci nabywają przekonania, że zdobyta przez nich wiedza i umiejętności są istotne dla wybranego przez siebie zawodu.

Maciejowska, I., 2011. Nauczanie kontekstowe jako skuteczny sposób motywowania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych na wszystkich etapach kształcenia. W: M. Nodzyńska, red. Metody motywacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii.