07. Głębokie uczenie się

Głębokie uczenie się: przeniesienie nauki na wyższy poziom

07-glebokie_uczenie.png


„Głębokie uczen
ie się wymaga stałego wspomagania i wspierania
studentów w ich sposobie działania, myślenia i pozytywnym
motywowaniu. Sprzyja efektywnemu zapamiętywaniu i zdolności
zastosowania efektów zapamiętania przez całe życie”. 
Dorota Ciechanowska


U podstaw zasady głębokiego uczenia się leży to, w jaki sposób nauczyciele mogą zachęcić studentów do przejścia od pasywnego zaangażowania w bieżące problemy do głębokiego namysłu i odczuwania oraz ich zrozumienia. Wspieranie głębokiego uczenia się jest kluczowe, jeżeli chcemy by studenci mogli odnieść sukces w przyszłej pracy zawodowej. Głębokie doświadczenia edukacyjne mogą umożliwić studentom docenienie szerszych skutków, implikacji i znaczeń ich wiedzy oraz umiejętności w danej dyscyplinie. Obserwuje się, że studenci jednak częściej wybierają uczenie się w postaci płytkiego serfowania po powierzchni wiedzy niż głębokiego uczenia się i rozumienia, które wymagają większego wysiłku intelektualnego. Promowanie głębokiego uczenia się i utrzymanie zainteresowania studentów jest wyzwaniem w każdej metodzie dydaktycznej. Umożliwienie studentom samodzielnego i intuicyjnego powiązania istniejącej wiedzy i doświadczeń z tym, czego aktualnie się uczą, powoduje tzw. zmianę koncepcyjną, która wymaga od nich wytężonego myślenia i przemyślanego działania. Przynosi to korzyści zarówno w postaci ich zaangażowania się, jak i transferu wiedzy. Jak pisze Alvaro Delgado i in. „strategia (głębokiego uczenia) bazuje na osobistym zaangażowaniu się w proces uczenia się, a motywacja jest nieodłącznym elementem poszukiwania samorealizacji”.

Ciechanowska, D., 2012. Uczenie się głębokie jako efekt studiowania. W: D. Ciechanowska,  red. Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego. Szczecin: Pedagogium.

Andrews, D. et al., 2023. How, Where, And When Do Students Experience Meaningful Learning? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 31(3).

Almeida Delgado, Á.H. et al., 2018. Are surface and deep learning approaches associated with study patterns and choices among medical students? A cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal 136.